Getest: Jackie van Ienemiene

For English, scroll down

Er was eens een verhaal van heel veel toevalligheden, die uiteindelijk allemaal afzonderlijk bijdroegen aan dit succesverhaal.

Ik maakte een tijdje geleden een Louisacoat voor Lara, zeer dik gevoerd. Lara vond hem echt te dik gevoerd voor de niet winterse dagen en vroeg om een minder warme winterjas. Insert het idee om een extra jas te maken.

Toen Lara ook nog een fotoshoot mocht doen in het Kortrijkse besloten we na afloop met een omweggetje langs Harelbeke naar huis te rijden. In Harelbeke bevindt zich het u waarschijnlijk welbekende “In den Beer”, het walhalla van de allerprachtigste mantelstoffen. Met de nieuwe winterjas in het achterhoofd kwam dat perfect uit! Ik liep rond met Lara en samen kozen we het allermooiste paars/roze wolmixje.
Ongeveer diezelfde periode zag ik bij haar op instagram een voorraadje stofjes passeren die ze zou verkopen op 2ndhandmade. Ik zag daar op dat stapeltje hét stofje liggen dat ik echt al zo lang zocht. Ik smeekte Laurence nog net niet op mijn knieën of ze het aan mij wou verkopen, gelukkig wou ze dat graag. En zo gebeurde het dat beide stofjes tegelijk in de wasmand belandden. Ik zag een potentiële, zij het ietwat gewaagde, combinatie. De periode die daarop volgde ging ik op zoek naar de perfect bijpassende paspel. Onvindbaar, maar ik maakte uiteindelijk met biais die ik vond bij Piekewieke zelf de perfecte paspel. De ideale knopen vond ik bij Veritas.

En toen begon het getwijfel… Welk patroon zou ik maken? Ik twijfelde tussen de Louisacoat van Compagnie M. en de Jackie van Ienemiene (in samenwerking met Griet van Emma&Mona). Enfin, na veel vieren en vijven werd het uiteindelijk de Jackie. Ze had immers al een Louisacoat en ik had het gevloek van tijdens het maken van die jas nog niet volledig verwerkt.

Ik wou nog even een kap erbij hacken, maar deed dat uiteindelijk toch niet, omdat ik geen zin had in het omdenken en vloeken op de fouten die hier ongetwijfeld gepaard mee zouden gaan. Het werd dus Jackie: plain & simple. Met strikmouwen en hier en daar een extra accentje met paspel. Ik dacht eerst nog paspel tussen de deelnaden te stoppen, maar deed dat uiteindelijk niet. Iets met mijn gevoel volgen en te kiezen voor wat meer eenvoud.

Lara wou graag haar nieuwe Soft Cactus-pop mee op de foto. Ik stel jullie voor aan Nora. Voor de oplettenden onder u, u herkent vast het stofje van Nora’s jurk. Die maakte ik immers uit een restje van Lara’s vorige jurk.

De muts was een kerstcadeau en kocht ik ook bij Veritas, omdat ik wist dat deze perfect zou matchen met de kleurencombinaties van haar nieuwe jasje.

Ik ben groot fan van de strikmouwen. Ze vormen een subtiele, maar toch prachtige aanvulling aan een sober jasje.

Het zakdetail, daar ben ik echt geweldig fan van.

Hier kan u de voering bewonderen. Ik weet het, zonde om het weg te stoppen in een jasje, maar don’t worry. Ik heb nog wel een lapje over voor een ander projectje. Laurence, duust hartjes voor jou! (En als er toevallig iemand is die dit stofje in voorraad heeft en het kwijt wil, denk dan eens aan mij *knipoog*)

En? Wat vinden jullie ervan? Ik ben alvast helemaal weg van het resultaat en hou ervan als alle losse eindjes samen een mooi geheel vormen!

The pattern I used for this coat is the “Jackie” pattern from Ienemiene. You can find it here.
The making of this coat went really smooth. The (Dutch) instructions are very clear. The main fabric was purchased in a brick wall store in Harelbeke, Belgium. Sizing of the pattern was normal. I made the size 110-116 for my 5 (almost 6) year old and it fits perfectly.


(Stoffen in: 11; Stoffen uit: 5; Gekocht en verwerkt: 0)

2 thoughts on “Getest: Jackie van Ienemiene

  1. Wauw! Dat patroon werd hier lang geleden geknipt, helaas niet genaaid wegens tijdsgebrek… en ooit, ooit,… hoop ik toch ook zo’n mooi exemplaar te naaien als de jouwe! Ferm!!!

Bedankt voor je bezoekje! Thank you for your visit!